Call&Fly

Typy i klasy prywatnych odrzutowców, które warto znać

Air Taxi

Wybór odpowiedniego prywatnego odrzutowca może wydawać się skomplikowany, zwłaszcza gdy mamy do czynienia z różnorodnymi opcjami, które różnią się wielkością, zasięgiem lotu, prędkością i luksusowymi udogodnieniami. Odrzutowce można dopasować nie tylko do indywidualnych preferencji i potrzeb podróżnych, ale także do rodzaju lotu, budżetu i dystansu, który zamierzamy pokonać.

Od małych, zwrotnych odrzutowców idealnych na krótkie trasy, po duże, luksusowe maszyny o imponującym zasięgu, które są w stanie osiągnąć niemal nadźwiękowe prędkości – wachlarz możliwości jest szeroki. W tym artykule przyjrzymy się różnym klasom i typom prywatnych samolotów, aby pomóc ci lepiej zrozumieć ich specyfikę i wybrać opcję idealnie dopasowaną do twoich potrzeb. Dowiesz się, jakie parametry warto brać pod uwagę, aby twój lot był nie tylko komfortowy, ale także optymalnie dostosowany do twoich wymagań i celów podróży.

Bardzo lekkie odrzutowce (VLJ)

Bardzo lekkie Jety to najmniejszy typ samolotów odrzutowych na rynku. Są one  opłacalne w obsłudze, czarterowaniu i utrzymaniu. Ich zasięg to zazwyczaj nieco ponad 1000 mil morskich dzięki czemu doskonale  nadają się do misji trwających do 3 godzin. Jedną z zalet VLJ jest fakt, że może je pilotować tylko jeden pilot. Nie musisz  zatem zatrudniać dwóch pilotów, a jeśli masz licencję, możesz pilotować takie  maszyny samemu. Ponadto są one znacznie oszczędniejsze pod względem zużycia paliwa niż  większe samoloty. Ich średnie spalanie wynosi około 100 galonów na godzinę.

Historia bardzo lekkich samolotów

Pierwszym samolotem VLJ był „Eclipse 500”. Jego dostawy rozpoczęły się w  2006 roku i od razu zyskały dużą popularność. Najmniejszym VLJ, a tym samym najmniejszym samolotem odrzutowym na rynku, jest „Cirrus Vision Jet”. Samolot ten ma tylko jeden silnik, ale pomimo tego może latać z prędkością ponad 300 węzłów, na odległość maksymalnie 1275 mil morskich bez konieczności tankowania. Obecnie w produkcji znajdują się trzy główne VLJ. Są to: „Embraer Phenom 100  EV”, “Cessna Citation M2” oraz “HondaJet HA-420”.

Wnętrza VLJ

Typowa konfiguracja VLJ to cztery siedzenia zwrócone ku sobie. Na pokładzie  zazwyczaj znajdują się rozkładane pomiędzy siedzeniami stoliki, dzięki czemu  podczas lotu można łatwo wykonać swoją pracę. Niestety samoloty tego typu będą miały najgłośniejszą kabinę ze wszystkich  prywatnych odrzutowców. Jest to spowodowane umieszczeniem silników blisko kabiny. W nowoczesnych VLJ funkcje takie jak nagłośnienie kabiny, oświetlenie i temperatura można łatwo zmieniać za pomocą aplikacji na telefonie.

Dla kogo są bardzo lekkie odrzutowce?

VLJ są szybkie, zwinne i ekonomiczne. Zapewniają wszystkie udogodnienia prywatnego odrzutowca w małym opakowaniu. Są one świetną opcją dla następujących klientów:

  • podróżujących w małych grupach
  • podróżujących na krótkich dystansach
  • starających się ograniczyć koszty do minimum
  • podróżujących na małe lotniska

Lekkie prywatne odrzutowce

Lekkie odrzutowce oferują większą pojemność pasażerską w porównaniu z  samolotami VLJ. To sprawia, że lekkie Jety są coraz bardziej popularne wśród osób podróżujących służbowo. Lekkie samoloty latają ze średnim zasięgiem 2000 mil morskich z prędkościami 450 – 460 węzłów. Doskonale sprawdzają się one, jeśli lecisz na niewielką odległość, ale potrzebujesz przewieźć kilku dodatkowych pasażerów lub bagaż. Liczba pasażerów „Light Jets” wynosi około 9 – 10.

Typowe lekkie odrzutowce

Najbardziej typowym lekkim samolotem na jaki można się natknąć będzie prawdopodobnie „Embraer Phenom 300 / 300E”. Inne popularne samoloty tej klasy to np. „Cessna Citation CJ3 +” oraz ”Bombardier Learjet 75 Liberty”.

Wnętrza lekkich samolotów

Wnętrze lekkiego odrzutowca jest bardzo podobne do wnętrza VLJ. Zasadnicza różnica to kilka dodatkowych miejsc. Tego typu prywatny odrzutowiec często wyposażony jest w punkt  gastronomiczny, który zazwyczaj znajduje się w przedniej części samolotu. Charakteryzuje się on również większą pojemnością bagażową w porównaniu z mniejszymi odpowiednikami VLJ. Chociaż lekkie odrzutowce nie różnią się znacznie od VLJ, głównym powodem, dla którego niektórzy pasażerowie je wybierają jest zwiększona przestrzeń.  Nieco większe kabiny ułatwiają poruszanie się i zapewniają więcej prywatności.

Dla kogo są lekkie odrzutowce?

Lekkie odrzutowce są idealne dla klientów prywatnych statków powietrznych, którzy wymagają więcej miejsca niż oferuje VLJ. Dlatego są one idealne dla następujących klientów:

  • Klienci lecący dalej, niż pozwala na to VLJ
  • Klienci chcący latać z maksymalnie 6 pasażerami
  • Klienci poszukujący większego komfortu w porównaniu z samolotami VLJ

Jety średniej wielkości

Samoloty te mogą latać zarówno na krótkich jak i na długich dystansach. Są większe i wygodniejsze niż VLJ i lekkie odrzutowce. Średniej wielkości odrzutowce zazwyczaj mieszczą od 9 do 12 pasażerów. Ich średni zasięg to 3000 mil morskich. Mogą one latać z prędkością około 460 węzłów.

Typowe średnie odrzutowce

Typowe średniej wielkości maszyny, z którymi możesz się spotkać to: ”Cessna  Citation Latitude”, „Cessna Citation Sovereign+” lub „Embraer Praetor 500”. Jednak szczególnie godnym uwagi samolotem w kategorii średnich  odrzutowców jest „Pilatus PC-24”. Jest on nazywany „super wszechstronnym  odrzutowcem”. „PC-24” to odrzutowiec zapewniający duży komfort i imponujące osiągi. Jest  jednym z najbardziej wytrzymałych samolotów biznesowych na rynku.

Wnętrza średnich odrzutowców

Znaczący wzrost zasięgu powoduje, że średniej wielkości samoloty potrzebują  większej liczby udogodnień. Są one zatem bardziej przestronne ze znacznie większymi siedzeniami i z większą przestrzenią na nogi niż lekkie Jety. Dodatkowo, ze względu na zasięg transatlantycki, większość średnich  samolotów ma możliwość przekształcenia niektórych siedzeń i tapczanów w całkowicie płaskie łóżka.

Dla kogo przeznaczone są średnie odrzutowce? 

Średnie Jety są idealne dla klientów którzy:

  • Pragną przelecieć przez oceany, np. z Nowego Jorku do Londynu
  • Latają w dużej grupie na niewielką odległość
  • Chcą luksusowych wrażeń w dobrej cenie

Duże Jety

Wszystkie najnowsze technologie i osiągnięcia możemy znaleźć właśnie w dużych odrzutowcach. Są to samoloty przeznaczone do lotów długodystansowych. Często są one wyposażone w prysznice, wydzielone miejsca odpoczynku załogi,  dwie toalety i oddzielne sypialnie. Te duże odrzutowce latają najszybciej, najwyżej i są najbardziej luksusowe. Zasięg dużych odrzutowców może wynosić od nieco ponad 3000 mil morskich  do ponad 7500 mil morskich. Jeśli chodzi o prędkość to duże Jety osiągają średnią prędkość przelotową w  granicach 470 – 480 węzłów. Jednak samoloty najwyższej klasy mogą z łatwością latać z prędkością ponad 500 węzłów. 

Typowe duże odrzutowce

Duże samoloty są dostępne w szerokiej gamie rozmiarów. Mniejsze z nich to np. „Gulfstream G280” i „Bombardier Challenger 350”. Te samoloty są czasami klasyfikowane jako samoloty super średniej wielkości. Inne mniejsze samoloty to chociażby „Dassault Falcon 2000S”, „2000LXS” czy też „Embraer Praetor 600”. Wszystkie one latają z prędkością około 460 węzłów przy maksymalnym zasięgu około 4000 mil morskich. Jednakże w kategorii dużych odrzutowców można też znaleźć kilka samolotów ciężkich. Są to chociażby „Bombardier Global 7500”, „Gulfstream G700”i  „Dassault Falcon 8X”.

Wnętrza dużych odrzutowców

W największych samolotach można spodziewać się miejsca do odpoczynku  załogi czy dwóch toalety. Dodatkowo na pokładzie można znaleźć prysznice. Wiele dużych odrzutowców może pomieścić do 19 pasażerów. Samolot taki jak” Gulfstream G650” jest w stanie pomieścić 19 pasażerów na siedząco i 10  pasażerów w konfiguracji sypialnej. Duże okna w kabinach ułatwiają oświetlenie naturalnym światłem.  Na pokładzie często można korzystać z WiFi. Samoloty takie jak „Bombardier Global 7500” wyposażone są w systemy oświetlenia zgodne z rytmem dobowym, aby jeszcze bardziej zniwelować zmęczenie spowodowane zmianą strefy czasowej.

Dla kogo są duże odrzutowce?

Duże odrzutowce idealnie nadają się do lotów długodystansowych. Jeśli chcesz  szybko i wygodnie dostać się na drugi koniec świata, to jest to samolot  odpowiedni do tego celu. Są szybkie, wydajne i luksusowe. 

Nadają się one dla klientów którzy:

  • Latają między kontynentami
  • Chcą najbardziej luksusowych wrażeń
  • Cenią samolot, który może latać najszybciej, najwyżej i najdalej

Samoloty turbośmigłowe

Kolejnym typem prywatnego odrzutowca są samoloty turbośmigłowe. Samoloty turbośmigłowe pomimo tego, że nie mają silników odrzutowych, osiągają prędkość, zasięg i pojemność pasażerską wystarczającą do dotrzymania kroku odrzutowcom. Co więcej, samoloty turbośmigłowe  zazwyczaj przewyższają odrzutowce pod względem zużycia paliwa i kosztów operacyjnych. Dlatego samoloty turbośmigłowe mogą być dobrym wyborem, jeśli szukasz  wydajnego sposobu latania. Mają one zwykle zasięg około 1800 mil morskich, co stawia je na równi z VLJ.

Typowe samoloty turbośmigłowe

Najpopularniejszym typem samolotów turbośmigłowych jest seria „King Air”. Są to dwa luksusowe samoloty turbośmigłowe, które charakteryzują się doskonałym zasięgiem, osiągami i wygodnymi wnętrzami. 

Wnętrza samolotów turbośmigłowych

Wnętrze większości samolotów turbośmigłowych jest wygodne i dosyć przestronne. Pod względem układu wnętrza są one bardzo podobne do lekkich samolotów odrzutowych. Siedzenia ułożone są w konfiguracji klubowej, z parą z tyłu. Na pokładzie często można znaleźć toaletę. Jednak powodem, dla którego pasażerowie czasami unikają silników  turbośmigłowych, jest odczuwalny hałas. 

Dla kogo przeznaczone są samoloty turbośmigłowe? 

Samoloty turbośmigłowe są idealne dla następujących klientów:

  • Chcących lecieć na niewielką odległość
  • Takich, którym zależy na niskich kosztach operacyjnych
  • Pasażerów wymagających przestrzeni wewnętrznej i doskonałych parametrów na krótkim dystansie