Call&Fly
Cztery gwiazdy prywatnego nieba: Przegląd turbośmigłowych samolotów na wynajem
Air Taxi
Współczesny świat stawia na mobilność i efektywność, co naturalnie przekłada się na rosnące zainteresowanie prywatnym lotnictwem. Wybór prywatnego samolotu na wynajem to decyzja o komforcie, elastyczności i znaczącej oszczędności czasu. Wśród dostępnych opcji, samoloty turbośmigłowe stanowią interesującą alternatywę, łączącą w sobie ekonomiczność, komfort i dobre osiągi, szczególnie na krótszych i średnich dystansach w Europie. Niniejszy raport przybliża cztery popularne modele z tej kategorii, które często można znaleźć w ofercie prywatnych czarterów.
Beechcraft BE58 Baron: Klasyczna elegancja i wszechstronność
Beechcraft BE58 Baron to ikoniczny, dwusilnikowy samolot tłokowy, który od lat cieszy się uznaniem w branży lotniczej. Jego długa historia, sięgająca 1969 roku, świadczy o solidnej konstrukcji i uniwersalności, które sprawiają, że jest atrakcyjną opcją na prywatny wynajem.
Dane techniczne i możliwości
Baron 58 napędzany jest dwoma silnikami tłokowymi Continental, w zależności od wersji IO-520 o mocy 285 KM każdy lub mocniejszymi IO-550 o mocy 300 KM na silnik. Ta różnorodność jednostek napędowych pozwala na dostosowanie osiągów do konkretnych potrzeb lotu, wpływając na prędkość przelotową, zasięg i zużycie paliwa. Zazwyczaj na pokładzie może podróżować od 4 do 5 pasażerów, którym towarzyszy 1 lub 2 członków załogi. Warto jednak zauważyć, że konfiguracje mogą się różnić, a niektóre źródła wspominają o możliwości zabrania 6 osób łącznie z załogą.
Prędkość przelotowa tego modelu oscyluje w granicach 195 – 202 węzłów (około 360-374 km/h). Zasięg samolotu wynosi od 1000 do 1276 mil morskich, co czyni go odpowiednim do wielu regionalnych podróży w Europie. Wymiary kabiny, choć mogą się nieznacznie różnić w zależności od źródła, oferują zazwyczaj długość od 10’7″ do 12’7″, szerokość od 3’6″ do 42″ i wysokość od 4’1″ do 50″. Ta przestrzeń zapewnia komfortową podróż dla niewielkiej grupy pasażerów, a układ foteli w stylu klubowym, spotykany w niektórych modelach, dodatkowo sprzyja interakcji i wygodzie.
Jedną z zalet Barona 58 jest jego zdolność do operowania z krótszych pasów startowych, o długości około 2300-2500 stóp. To zwiększa dostępność mniejszych lotnisk, często położonych bliżej docelowego miejsca podróży. Większość egzemplarzy tego modelu nie posiada jednak kabiny ciśnieniowej, choć istnieje wersja 58P z taką funkcjonalnością. Brak presuryzacji może mieć znaczenie przy lotach na wyższych pułapach, wpływając na komfort pasażerów.
Cecha | Wartość |
---|---|
Typ Silnika | Tłokowy (2) |
Moc/Ciąg (na silnik) | 285 – 300 KM |
Typowa liczba miejsc | 4 – 5 |
Prędkość przelotowa (węzły) | 195 – 202 |
Zasięg (mile morskie) | 1000 – 1276 |
Długość kabiny (stopy) | 10.6 – 12.6 |
Szerokość kabiny (stopy) | 3.5 – 3.8 |
Wysokość kabiny (stopy) | 4.1 – 4.2 |
Kabina ciśnieniowa | Nie |
Długość startu (stopy) | 2300 – 2500 |
Długość lądowania (stopy) | 2490 – 2500 |
Idealne scenariusze wynajmu
Beechcraft BE58 Baron doskonale sprawdza się na krótkich i średnich dystansach dla małych grup (3-5 pasażerów). Jest to ekonomiczna opcja na podróże biznesowe lub rekreacyjne w obrębie kilkuset mil morskich, umożliwiająca dotarcie do mniejszych lotnisk. Dla podróżnych, dla których priorytetem jest koszt, Baron 58 oferuje atrakcyjną równowagę między osiągami a ekonomią.
Pilatus PC12 NGX: Szwajcarska precyzja i komfort
Pilatus PC12 NGX to nowoczesny, jednosilnikowy turbośmigłowy samolot, który zyskał uznanie dzięki swojej wszechstronności, niezawodności i komfortowej kabinie. Jego szwajcarskie pochodzenie gwarantuje wysoką jakość wykonania i precyzję inżynieryjną.
Dane techniczne i możliwości
PC12 NGX napędzany jest pojedynczym, ale potężnym silnikiem turbośmigłowym Pratt & Whitney PT6A-67P o mocy 1200 shp. Ten typ silnika łączy w sobie dobre osiągi z relatywnie niskim zużyciem paliwa. Samolot oferuje zazwyczaj od 6 do 8 miejsc pasażerskich oraz 1 lub 2 miejsca dla załogi, z maksymalną pojemnością do 9-10 pasażerów. W porównaniu z Baronem, PC12 NGX oferuje większą przestrzeń dla pasażerów.
PC12 NGX napędzany jest pojedynczym, ale potężnym silnikiem turbośmigłowym Pratt & Whitney PT6A-67P o mocy 1200 shp. Ten typ silnika łączy w sobie dobre osiągi z relatywnie niskim zużyciem paliwa. Samolot oferuje zazwyczaj od 6 do 8 miejsc pasażerskich oraz 1 lub 2 miejsca dla załogi, z maksymalną pojemnością do 9-10 pasażerów. W porównaniu z Baronem, PC12 NGX oferuje większą przestrzeń dla pasażerów.
PC12 NGX charakteryzuje się doskonałymi właściwościami STOL (Short Takeoff and Landing), z długością startu wynoszącą około 2458 – 2600 stóp i lądowania 2170 – 2783 stóp. Dzięki temu może operować z jeszcze mniejszych i mniej przygotowanych lotnisk. Dodatkowo, kabina jest ciśnieniowa, co znacznie zwiększa komfort podczas lotów na wyższych pułapach, do 30 000 stóp. Unikalną cechą jest również duży tylny luk bagażowy, zwiększający wszechstronność samolotu.
Cecha | Wartość |
---|---|
Typ silnika | Turbośmigłowy (1) |
Moc/Ciąg (na silnik) | 1200 shp |
Typowa liczba miejsc | 6 – 8 |
Prędkość przelotowa (węzły) | 290 |
Zasięg (mile morskie) | 1568 – 1803 |
Długość kabiny (stopy) | 16.8 – 16.9 |
Szerokość kabiny (stopy) | 5.0 |
Wysokość kabiny (stopy) | 4.7 – 4.8 |
Kabina ciśnieniowa | Tak |
Długość startu (stopy) | 2458 – 2600 |
Długość lądowania (stopy) | 2170 – 2783 |
Idealne scenariusze wynajmu
Pilatus PC12 NGX to idealny wybór na średnie i długie dystanse dla osób indywidualnych oraz małych i średnich grup (do 8 pasażerów). Jest popularny w lotnictwie korporacyjnym, usługach ratownictwa medycznego i transporcie towarowym . Dzięki możliwości lądowania na krótszych pasach, jest doskonały do podróży biznesowych i rekreacyjnych wymagających dostępu do mniejszych lotnisk. Nowoczesny design i udogodnienia, takie jak większe okna i cichsza kabina, dodatkowo podnoszą komfort podróży.
Beechcraft King Air C90 GTX: Kompaktowa moc i luksus
Beechcraft King Air C90 GTX to popularny dwusilnikowy turbośmigłowy samolot, znany ze swojej niezawodności, kabiny ciśnieniowej i komfortowych miejsc siedzących . Jest to ceniony model w rodzinie King Air, łączący w sobie kompaktowe rozmiary z dobrym zasięgiem i osiągami.
Dane techniczne i możliwości
C90 GTX napędzany jest dwoma silnikami turbośmigłowymi Pratt & Whitney Canada PT6A-135A o mocy 550 shp każdy. Ta konfiguracja zapewnia mu solidną moc i niezawodność. Zazwyczaj na pokładzie podróżuje od 4 do 7 pasażerów oraz 1 lub 2 członków załogi.
Prędkość przelotowa tego modelu wynosi około 270 – 272 węzłów (około 500 – 504 km/h), a zasięg to około 903 – 1260 mil morskich. Wymiary kabiny, o długości około 12’7″, szerokości 4’6″ i wysokości od 4’9″ do 4’10”, oferują komfortową, ciśnieniową przestrzeń dla pasażerów. Kabina ciśnieniowa, z pułapem przelotowym do 30 000 stóp, zapewnia komfortowe warunki lotu na różnych wysokościach.
King Air C90 GTX charakteryzuje się dobrymi właściwościami startu i lądowania, z długością startu około 1984 stóp i lądowania około 2100 stóp. Wyposażony jest w nowoczesne systemy awioniczne, takie jak Pro Line Fusion, które zwiększają bezpieczeństwo i ułatwiają pilotowanie. Często oferuje również udogodnienia takie jak barki z napojami i prywatną toaletę w tylnej części kabiny.
Cecha | Wartość |
---|---|
Typ silnika | Turbośmigłowy (2) |
Moc/Ciąg (na silnik) | 550 shp |
Typowa liczba miejsc | 4 – 7 |
Prędkość przelotowa (węzły) | 270 – 272 |
Zasięg (mile morskie) | 903 – 1260 |
Długość kabiny (stopy) | 12.6 – 12.7 |
Szerokość kabiny (stopy) | 4.5 – 4.6 |
Wysokość kabiny (stopy) | 4.8 – 4.9 |
Kabina ciśnieniowa | Tak |
Długość startu (stopy) | 1984 |
Długość lądowania (stopy) | 2100 |
Idealne scenariusze wynajmu
Beechcraft King Air C90 GTX to doskonały wybór na krótkie i średnie dystanse dla małych i średnich grup (do 6 pasażerów). Jest idealny na podróże biznesowe, gdzie wymagany jest komfort i efektywność. Kabina ciśnieniowa sprawia, że jest odpowiedni na loty na wyższych pułapach. Jest to popularna alternatywa dla bardzo lekkich odrzutowców (VLJ), oferująca większy zasięg i ładowność.
Beechcraft King Air B200: Większa przestrzeń i zasięg
Beechcraft King Air B200 to większy i mocniejszy dwusilnikowy turbośmigłowy samolot, oferujący jeszcze więcej przestrzeni w kabinie i większy zasięg w porównaniu do modelu C90. Jest to ceniony model w lotnictwie korporacyjnym, znany ze swojej solidności i wszechstronności.
Dane techniczne i możliwości
King Air B200 napędzany jest dwoma silnikami turbośmigłowymi Pratt & Whitney Canada PT6A-41 lub PT6A-42 o mocy 850 shp każdy. Niektóre nowsze modele mogą być wyposażone w silniki PT6A-52. Ta mocniejsza konfiguracja zapewnia lepsze osiągi, szczególnie przy większym obciążeniu i na wyższych wysokościach. Samolot może pomieścić zazwyczaj od 6 do 9 pasażerów oraz 1 lub 2 członków załogi, a w niektórych konfiguracjach nawet do 13 osób.
Prędkość przelotowa tego modelu wynosi około 272 – 290 węzłów (około 504 – 537 km/h), a zasięg to około 1075-1580 mil morskich. Wymiary kabiny są większe niż w C90 GTX, oferując długość około 16’8″, szerokość od 4’6″ do 4’10” i wysokość 4’10” . Kabina jest ciśnieniowa, a pułap przelotowy sięga 35 000 stóp.
King Air B200 wymaga nieco dłuższego pasa startowego niż C90 GTX, z długością startu około 2479-5300 stóp i lądowania 2650-4417 stóp. Często wyposażony jest w prywatną toaletę w tylnej części kabiny oraz dużą przestrzeń bagażową.
Cecha | Wartość |
---|---|
Typ silnika | Turbośmigłowy (2) |
Moc/Ciąg (na silnik) | 850 shp |
Typowa liczba miejsc | 6 – 9 |
Typowa liczba miejsc | 272 – 290 |
Zasięg (mile morskie) | 1075 – 1580 |
Długość kabiny (stopy) | 16.6 – 16.7 |
Szerokość kabiny (stopy) | 4.5 – 4.8 |
Wysokość kabiny (stopy) | 4.8 – 4.9 |
Kabina ciśnieniowa | Tak |
Długość startu (stopy) | 2479 – 5300 |
Długość lądowania (stopy) | 2650 – 4417 |
Idealne scenariusze wynajmu
Beechcraft King Air B200 to doskonały wybór na średnie i dłuższe dystanse dla większych grup (do 9 pasażerów). Jest idealny na podróże korporacyjne, wymagające komfortowego i dobrze wyposażonego samolotu z większą przestrzenią bagażową. Jego reputacja i globalna popularność świadczą o jego niezawodności.
Wybór idealnego turbośmigłowego samolotu do Twoich potrzeb
Wybór odpowiedniego samolotu turbośmigłowego na prywatny wynajem zależy od wielu czynników, takich jak długość podróży, liczba pasażerów, wymagania dotyczące bagażu i budżet. Beechcraft BE58 Baron to ekonomiczna i wszechstronna opcja na krótsze dystanse dla mniejszych grup. Pilatus PC12 NGX oferuje większy komfort, zasięg i możliwość lądowania na krótszych pasach. Beechcraft King Air C90 GTX łączy luksus z wydajnością na krótszych dystansach, a Beechcraft King Air B200 zapewnia więcej przestrzeni i zasięgu dla większych grup. Przed podjęciem decyzji, warto skontaktować się z firmami oferującymi czartery, aby uzyskać szczegółowe oferty i sprawdzić dostępność konkretnych modeli.