Call&Fly
Cessna 206 Stationair – wszechstronny klasyk wśród odrzutowców i ulubieniec czarteru
Air Taxi
Cessna 206 Stationair to legenda lotnictwa, słusznie zwana „koniem roboczym” i „powietrznym SUV-em”. Wywodzi się z Cessny 210, lecz w przypadku modelu 206 zwiększono nacisk na użyteczność i wytrzymałość dzięki zastosowaniu stałego podwozia. Długa historia, w tym wznowienie produkcji w 1998 r., potwierdza niesłabnące zapotrzebowanie na tę konstrukcję. Od początku jej atutami były: mocny silnik, niemal pancerna budowa, obszerna kabina i duża ładowność. Te cechy ugruntowały jej pozycję jako niezastąpionego narzędzia pracy, a jej powrót na rynek odzwierciedlał trwałe zapotrzebowanie na tak wszechstronny samolot.
Charakterystyka techniczna i osiągi
Sercem Cessny 206 jest mocny silnik – legendarny Continental IO-520 (285-300 KM), a w nowszych modelach 206H/T206H – Lycoming IO-540 (300 KM) i turbodoładowany TIO-540 (310 KM). Nowsze jednostki, budowane według wyższych standardów, cieszą się bardzo dobrą reputacją.
Konstrukcja to synonim wytrzymałości. Metalowa budowa i solidne, stałe podwozie pozwalają na operowanie z nieutwardzonych lądowisk. Imponująca ładowność użytkowa modelu T206H przekracza 650 kg (1441 funtów). Elastyczna kabina mieści 5 osób (pilot + 4 pasażerów).
Osiągi są równie solidne. Prędkość przelotowa T206H to ok. 263 km/h, a zasięg ok. 1330 km. Zdolności STOL (krótki start i lądowanie) są kluczowe dla dostępu do trudnych terenów. T206H potrzebuje ok. 320 m na start i 220 m na lądowanie (dystans naziemny). Ta kombinacja mocy, wytrzymałości i pojemności czyni Cessnę 206 maszyną idealną do zadań użytkowych.
Cessna 206 w świecie czarterów prywatnych
Popularność Cessny 206 Stationair w czarterach wynika ze zdolności operowania z małych, nieutwardzonych lotnisk, niedostępnych dla wielu innych maszyn. To poszerza możliwości dotarcia do odległych miejsc. Stosunkowo korzystne koszty operacyjne czynią ją ekonomicznym wyborem dla specyficznych misji.
Typowe zastosowania to loty widokowe (doskonała widoczność dzięki konstrukcji górnopłata), transport w trudno dostępne miejsca (turystyka przygodowa, badania), przewóz sprzętu, czy dyskretne loty biznesowe do lokalizacji z ograniczoną infrastrukturą.
Nowsze modele Cessny 206 oferują więcej niż surową funkcjonalność. Dostępne są skórzane fotele i lepsze wykończenie wnętrza. Nowoczesna awionika, jak Garmin G1000, podnosi bezpieczeństwo i komfort.. Ogrzewanie, wentylacja i łatwy dostęp do bagażu to standard. Ewolucja w kierunku „komfortowej użyteczności” zwiększa jej atrakcyjność.
Cessna 206 Stationair łączy funkcjonalność, ekonomię i legendarną niezawodność. Doskonale sprawdza się jako niewielki samolot biznesowy, oferując komfort skórzanych foteli i nowoczesną awionikę. To stawia Cessnę 206 w czołówce tej klasy maszyn. W przeciwieństwie do większych samolotów, ten model wyląduje niemal wszędzie – na betonie asfalcie i trawie. Dla operatorów i klientów czarterowych, Cessna 206 pozostaje synonimem wszechstronności i pewności, potwierdzając swoją trwałą pozycję w lotnictwie dzięki zdolności do obsługi niszowych rynków wymagających dostępu do odległych miejsc i elastyczności ładunkowej.